Pari vuotta sitten sain anopilta myslin ohjeen. Hän on tehnyt itse mysliä jo vuosia. Ja nyt minäkin olen tehnyt itse myslini vaihtelevalla innolla. Välillä on tullut ostettua valmista mysliä kaupasta, vaikka myslin tekeminen itse on todella helppoa ja nopeaa. Suurin vaikeus on ehkä muistaa ostaa kaikki tarpeet. Itse tehty on hyvää, parasta! Ja siihen saa laittaa juuri sopivasti "herkkuja" sekaan. Tämä "herkku" tarkoittaa kuivattuja hedelmiä. Poikien mielestä mysli on sitä parempaa, mitä enemmän siinä on näitä sattumia eli herkkuja.

IMG_1489-normal.jpg

MYSLI

Sekoitaan uunipellillä:

  • 8dl Suuria kaurahiutaleita
  • 2 dl seesam siemeniä
  • 2 dl pellavansiemeniä
  • 2 dl Auringonkukan siemeniä
  • 2 dl vehnänalkioita
  • 2 dl vehnäleseitä
  • 2 dl rouhittuja hasselpähkinöitä
  • 2 dl kookoshiutaleita
  • 1 dl rusinoita

Kuumennetaan ja kaadetaan muiden aineiden joukkoon:

  • 1 dl öljyä
  • 1 dl hunajaa
  • 1 tl vaniljasokeria

Paahdetaan isolla uunipellillä, välillä sekoitellen. 15 minuuttia 175 astetta.

Minä olen laittanut rusinoita enemmän kun ohjeessa on ja olen lisännyt rusinat vasta paahtamisen jälkeen. En ole halunnut kuivattaa ja kovettaa rusinoita. Lisäksi olen lisännyt valmiin myslin sekaan kuivattuja banaanilastuja, kuivattuja luomuaprikoosin palasia (ehdottomasti parempia kun rikkidioksidiset normi aprikoosit!) sekä muita kuivattuja hedelmiä, mitä nyt kaapeissa on sattunut olemaan.